28 augustus 2013

Om de hoek, maar nooit geweest..!

Ik ben bezig om voor Natuurmonumenten West-Brabant een serie foto's te maken van het gebied rond Visdonk en het Rozeven in Roosendaal. Eén van de verzoeken was een foto van de heide daar en eerlijk gezegd was ik daar niet zo blij mee. In de loop van de jaren ben ik daar een aantal keer mee aan de slag gegaan, maar heb nooit één foto kunnen maken die me kon bekoren. Dat komt vooral doordat de zon daar precies aan de verkeerde kant opkomt en het gebied echt 'ingesloten' is met bomen.
Het stomme is dat ik vorige week tijdens een fietstocht ineens ontdekte dat op een open gebiedje 500 meter verderop heel mooi de heide in bloei stond. Het onderhoudsbeleid wat Natuurmonumenten hier de laatste jaren voert begint duidelijk z'n vruchten af te werpen. Ik kwam er toen ook achter dat de zon hier op een veel betere plaats opkomt; stom dat ik dat niet eerder heb gezien, terwijl ik hier al hardlopend en op de mountainbike al honderden keren voorbij moet zijn gekomen de laatste 40 jaar (hmmm). Maar nooit met zonsopkomst als de heide bloeit!
Belangrijkste vraag; 'waar leg ik het gras'?
M.b.v. de graspollen ontstaat een mooie dieptewerking en daarom is het erg leuk om te kijken waar je het best die pollen kunnen 'wegzetten' in je beeld. Lekker schuiven met het statief dus! (alhoewel dat niet eenvoudig is in een heideveld..)

De meeste foto's zijn gemaakt met 17-40mm groothoek en twee grijsverloopfilters over elkaar omdat het contrastverschil tussen de lucht/bovenkant en de heide nogal groot was.De foto hieronder is de enige die gemaakt is met de 70-200mm.
De conclusie van dit verhaal is dat het niet uitmaakt waar je fotografeert, als het licht maar goed is..!!