24 maart 2012

Ochtend of avond?

Deze periode staat bij mij qua fotografie in het teken van de voorjaarsbloeiers en de eerste in die serie is de bosanemoon. Afgelopen week was ik al een keer gaan 'proeven' en vanochtend weer terug! Vorig jaar ben ik daar alleen geweest aan het einde van de middag en heb me toen vooral gericht op avondlicht, maar ik wilde dit jaar kijken of ik met ochtendlicht iets zou kunnen doen.
Tegen beter weten in was ik er al bij zonsopkomst, maar wat ik al vreesde bleek waar te zijn; de zonsopkomst was niet echt bruikbaar voor de bosanemomen. Ze staan daar dusdanig laag dat je de zon gewoon niet goed 'achter de bloem' krijgt en bovendien staan de bloemen zo 's morgens vroeg nog 'in de knop'. Het sfeertje was overigens perfect voor landschappen, maar daar kon ik helaas niets mee op die locatie.
Het tweede plan was bosanemonen tegen een witte lucht. Door zowat onder de bloemen te gaan liggen (aan de rand van een groepje; dus geen enkele bloem kapot gemaakt), lukte het me om één enkel meeldraadje als eyecatcher te laten fungeren en een andere bloem nog wazig in de achtergrond 'mee te laten doen'. Deze foto geeft me een goed gevoel!
En het belangrijkste (maar moeilijkste) plan was bloemen met reflectiecirkels op de achtergrond. Deze foto is voor mij gevoel nog niet geslaagd en ik wil dan nog zeker terug om hier verder mee aan de slag te gaan.
Grootste probleem is de rust / balans in dit soort foto's. Het wordt al snel te onrustig.
Maar de volgende keer eerst weer eens met avondlicht op pad; de bloemen staan dan ook beter open!