11 maart 2012

Asferico 2012 en (te) veel inspiratie!

Het overkomt me niet vaak dat ik op pad ga met de camera en met 0 beelden op het geheugenkaartje terug naar huis kom, maar vanmiddag/vanavond was dat het geval! In het gezelschap van onze jongste dochter heb ik tevergeefs een heel bos doorkruist zonder enig resultaat, behalve dan het trainen van m'n spieren a.g.v. het lopen door modderig terrein, het springen over sloten en het dragen van een te zware rugzak, een statief en 2 rijstzakken ('wil jij die even dragen pap?'). Ik 'had' het gewoon niet en misschien kwam dat wel door gisteren, maar daarover dadelijk meer...

Eerst Asferico. Dit is één van mijn favoriete natuurfotowedstrijden en ik ben dan ook erg trots dat ik met onderstaande foto een Highly Commended heb gewonnen in de editie van 2012! (categorie 'other animals')
De foto is 'al' 2 jaar oud en ik was hem eigenlijk een beetje 'vergeten' totdat ik de tip kreeg (bedankt Jeroen!) om hem eens in te sturen bij een wedstrijd. Zo kan het soms lopen!
Het is wel een bizarre winter trouwens met al die mooie uitslagen. Je zou bijna gaan denken dat het normaal is, maar dat is het (gelukkig) niet.
Bij Asferico waren er ook ereplaatsen voor enkele andere Nederlandse fotografen; Jasper Doest, Gerard Leeuw, Andrew George en Edwin Giesbers; van harte proficiat! Binnenkort zullen alle winnende beelden op de site van Asferico te zien zijn.

Even terug naar gisteren. In Schijndel werd het 3e natuurfotofestival Zuid georganiseerd. Een kleinschalig festival (zo'n 200 bezoekers) van 3 verenigingen; Natuur In Beeld, VNF Eindhoven en NFD Drechtsteden (de club waar ik lid van ben). Onze club was dit jaar aan de beurt om het te organiseren en mijn bescheiden bijdrage was om deze dag aan elkaar te praten. We kregen zo'n 20 series te zien en dus héél veel prachtige beelden en bijpassende muziek. Soms 'gewoon' mooi, dan weer indrukwekkend, maar vooral erg inspirerend! Zowat alles wat mooi is om te fotograferen kwam daar (vaak meerdere keren) voorbij en misschien was daarom de overgang naar mijn eigen zoektocht vanavond wel zo moeilijk. Ik had teveel mooie beelden (of plannen daarvoor) in m'n hoofd en was, ondanks een fraaie zonsondergang, niet in staat om uit die rommelige, grijze chaos een pakkend beeld te toveren. Dan is het misschien maar beter ook om je camera in je tas te laten zitten. Het voorjaar moet gewoon snel beginnen!
Overigens had mijn dochter geen last van al die mooie ideeën en liet ze me bij de auto enkele prachtige beelden van de zonsondergang zien; ik had dus blijkbaar toch niet goed gekeken ....