26 februari 2012

Nog één keer ijs!

Hoewel ik niet kan wachten op het voorjaar ben ik gisteren met Gerard Leeuw toch nog een keer op pad gegaan om 'winterse taferelen' te fotograferen! Geen kruiend ijs bij het IJsselmeer, maar wat laatste ijsresten in de Belgische Ardennen.
Op de Hoge Venen heb je een aantal mooie beken en ditmaal was de Getzbach onze speeltuin voor de vrije zaterdag! Het meeste ijs was al weggesmolten, maar op een aantal plaatsen lagen nog wat ijsblokken. Héél anders dan we verwacht hadden overigens en dan is het, zeker het eerste uur, echt zoeken naar een geschikt onderwerp! Vanuit de heuvels komen een aantal kleine stroompjes uit in de Getzbach en juiste in deze kleine beekjes lag nog het meeste ijs (zoals hierboven en hieronder).
Met het nodige klim- en klauterwerk kun je daar goed bijkomen en het voordeel is dat je letterlijk bovenop het ijs kunt staan. Ideaal ook voor ijsmacro's.
De bovenste foto in deze blog was trouwens erg lastig om te nemen. Ik kreeg het niet voor elkaar om dit met statief te doen en had geen beanbag bij me. Daarom maar een 'beanbag-eigen-ontwerp' gemaakt met een plastic zak, m'n muts en een lenzendoekje. Daardoor kon ik de camera op het ijs leggen en bleef alles mooi stil liggen (belichtingstijd 1,6 sec bij F/20)
Heel anders dan bij de Getzbach zelf die duidelijk gevuld lijkt met veel smeltwater en daardoor behoorlijk snel stroomt. Op sommige plaatsen zat er nog flink wat ijs aan de randen en met een 12-24 mm groothoek en de camera zowat plat op het ijs, krijgt zo'n smeltende ijsplaat direct een heel andere impact!
Uiteraard zijn de riviertjes in de Ardennen altijd heel fotogeniek; ook als er geen ijs ligt! Daarom heb ik nu al zin in de workshops die ik in de herfst hier ga geven (nog een extra workshop op 4/5 november; mail me als je belangstelling hebt!).
Maar voorlopig eerst het voorjaar; heerlijk! In de auto op te terugweg kwamen de plannen voor de komende drie/vier maanden al weer boven tafel. Komend weekend staat de eerste strandworkshop alweer op het programma. Er zijn nog twee plaatsen beschikbaar voor deze workshop op het strand bij Domburg!