22 oktober 2011

Ochtenden

Voor mij is dit toch wel de periode 'van de ochtenden'. Dat begint al als ik 's morgens buiten kom en de geur van oktober ruik! Daarnaast is het licht ook zo speciaal in deze tijd van het jaar. De koude, vochtige lucht zorgt voor een bepaalde filtering die een heel mooie sfeer geeft. Eerlijk gezegd spreekt ook het tijdstip van zonsopkomst me wel aan! Waar je in het voorjaar op bijna onmenselijke tijdstippen in het bos moet staan om het ochtendlicht te 'pakken', kun je nu volstaan met de wekker op normale tijden van rond half 7 - 7 uur en dat scheelt toch een heleboel!
Dit is ook de tijd van de spinnenwebben! Vorige week zaterdag was ik bij Kleine meer in Ossendrecht en in één van de vennetje daar zag ik dit patroon van groen-bruine lijnen in combinatie met enkele spinnenwebben.  Het was even zoeken naar het juiste standpunt om een goede lichtinval te krijgen zodat de lijnen van het web zichtbaar werden t.o.v. de vrij drukke achtergrond. Door te kiezen voor weinig scherptediepte is de achtergrond toch nog redelijk rustig geworden.
Met een beetje geluk vind je ook nog insecten die helemaal onder de dauwdruppels zitten. Prachtig om te zien hoe een langpootmug dan kan veranderen in een angstaanjagend monster! Gelukkig geeft z'n blauwe oog waarmee hij (of zij) me aan lijkt te kijken toch nog iets menselijks aan het geheel...