30 oktober 2011

Berken

Ik heb een zwak voor berken! De combinatie van witte stam en de zachtgele, fragiele blaadjes spreekt me erg aan. Misschien zijn het jeugdherinneringen omdat we vroeger een (veel te grote) berk in onze tuin hadden. Voor mijn moeder was het alleen maar een boom die veel te veel vuil 'produceerde', maar ik vond het altijd een erg mooie boom!
Als in de herfst een flink deel van de bladeren op de grond is gevallen, krijgt de berk nog meer zeggingskracht! Mooie dunne takken met her en der een mooi zachtgeel blad en het wordt pas echt mooi als het (lage) zonlicht daar van achteren doorheen gaat schijnen!
Ik ben al een tijd op zoek naar een geschikt aaneengesloten berkenbos wat ik in het voorjaar of de herfst kan fotograferen, maar tot nu toe zonder succes.
In Roosendaal staan op landgoed Visdonk (tegenwoordig Natuurmonumenten) wél een behoorlijk aantal berkenbomen, maar de achtergrond is hier vrij lastig te controleren en het is bovendien niet eenvoudig om een geschikt standpunt te zoeken daar. Mijn 'zoektocht' naar een groter stuk berken (zonder andere bomen ertussen) gaat dus voorlopig nog wel even door; dan heb ik weer een mooi doel voor de herfst van 2012!
Bovenstaande foto's zijn afgelopen week genomen op een mooie ochtend met behoorlijk goed licht. Grootste uitdaging was de achtergrond; ik wilde geen storende details in de achtergrond die de aandacht van de berken af zou leiden.
De onderste foto ontstond eigenlijk bij toeval toen ik in Lightroom de schuifbalk voor 'levendigheid' per ongeluk de verkeerde kant uitschoof. Ik zag toen de andere kleuren zowat verdwijnen, maar het geel bleef redelijk in beeld. De kleur geel is daarna versterkt. De foto is dus bewerkt en niet natuurlijk.
Het is trouwens een 'vreemd' paddenstoelenjaar. Door de droogte zijn veel paddenstoelen later of zelfs helemaal niet opgekomen en de paddenstoelen die er staan zijn niet echt ongeschonden. Toch kun je nog wel wat vinden (gewoon wat beter zoeken) en wie weet wat de eerste weken van november nog gaan brengen? Van deze paddenstoel ging zelfs de camera hallucineren........