27 mei 2011

Triest!!

Deze week is een heel groot gedeelte (ruim 600 hectare!) van de Kalmthoutse Heide afgebrand. Erg triest, want het is een fantastisch natuurgebied waar je prachtige wandelingen kon maken en natuurlijk heerlijk  rond kon struinen met een camera. Bovenstaande foto is geen resultaat met mijn ramptoeristische activiteiten tijdens de brand (daar heb ik gelukkig geen last van), maar een foto van 2 jaar geleden. De opkomende zon verandert de laaghangende mist die opstijgt uit één van de vele vennetjes in een prachtige 'vuurzee'; een term die nu wel een nare bijsmaak heeft gekregen.
Dit soort foto's zal de komende jaren niet gemaakt kunnen worden want hier is de brand zo'n beetje recht overheen getrokken. Niet iets om vrolijk van te worden, maar ik troost me dan maar weer met de gedachte dat de natuur in dit soort omstandigheden zijn veerkracht vaak extra duidelijk laat zien! Dat zal in eerste instantie overigens vooral visueel zijn; het 'echte' herstel van flora en fauna zal toch weer een behoorlijk aantal jaren in beslag nemen. Ben benieuwd wanneer ik  dit soort foto's weer zal kunnen gaan maken....: