8 maart 2013

Lastige bondgenoot...

Voor natuurfotografen is het weer de belangrijkste, maar tevens de lastigste bondgenoot! Morgen stond een workshop strandfotografie op het programma en in de aanloop daarvan werden we afgelopen week getrakteerd op een flinke dosis 'lentekriebels'! Maar niets is dus zo veranderlijk als het weer en daarom in overleg met de deelnemers vanmiddag besloten de workshop twee weken op te schuiven!
Vanavond zag ik dat er zondag mogelijk zelfs nog 5 cm sneeuw gaat vallen! Mijn innerlijke wekker is helemaal niet meer bezig met winterbeelden! Ik zit al in de voorjaarsmodus te wachten op bosanemonen en pinksterbloemen!
Deze foto's zijn van 24 februari toen er op een zondag ineens nog een flinke sneeuwbui overtrok en op dat moment waren we in het bos aan het wandelen. Ik had 'toevallig' een camera met 70-200mm meegenomen en we waren bewust langs een open plek gelopen om te kijken wat het visuele effect zou zijn van die sneeuw op de bomen in de achtergrond.
Eigenlijk was het veel mooier dan ik had verwacht en dat kwam vooral door de subtiele, maar duidelijk zichtbare kleurtinten in de bomen. Rode takken van de berk, het groen-blauw van de dennen en de goud-gele ondergrond. En dat alles overgoten met een laag sneeuw wat toch een prachtig vervreemdend effect heeft.
Maar naast kleur is zwart-wit natuurlijk prachtig om de vormen van grillige boomtakken te accentueren waardoor een simpele loofboom op een heideveldje ineens iets heroïsch krijgt!
Het blijft dus de moeite waard om er in een sneeuwbui op uit te trekken! Dus wat gaan we zondagmiddag doen als er weer zo'n sneeuwbui overtrekt....? Ik weet het nog niet op dit moment!

Alle foto's met Canon 60D en EF 70-200mm F/2.8L II IS
1e: F/6.3, iso 250 en 1/320 sec
2e; F/6.3, iso 250 en 1/320 sec
3e; F/6.3, iso 250 en 1/160 sec
Onderste foto met Redged RTC 336 statief; de andere uit de hand.