18 juni 2011

Flower Power

Dit is toch wel de periode van de bloemen. Het warme, maar vooral erg droge voorjaarsweer heeft er echter voor gezorgd dat er toch een heel ander 'bloeischema' was dan andere jaren. Ik had een aantal bezoeken gepland aan de klaprozenvelden bij Oosterhout, maar het zag er dit jaar toch wel heel anders uit dan afgelopen jaren.
Ondanks het feit dat ik ruim 2 weken eerder was dan vorig jaar waren er veel minder klaprozen en bovendien stond het rogge nu veel hoger. Daardoor stonden de klaprozen niet (zoals andere jaren) op gelijke hoogte met het rogge, maar meer 'verstopt' tussen de stengels van het rogge! Een heel ander beeld dus en ik moest dan ook een heel andere 'manier' van fotograferen toepassen; 'orde in de chaos'! Door gebruik van de kracht van deze klaproos lukt het m.i. voldoende om toch een bepaalde rust te krijgen in deze foto; echter Flower Power dus! Uiteraard helpt het mooie ochtendlicht en de vele dauwdruppels om er een sfeervolle plaat van te maken.
Canon 60D + EF 70-200 F/4 IS, diafragma F/4.0 en iso 640
Hier weer een heel andere foto van hetzelfde veld, maar dan met andere omstandigheden. Geen fraai tegenlicht en ook geen dauwdruppels en dan is dit een manier om een bepaalde sfeer te creëren. Bewust de focus niet op de klaprozen gelegd, maar op de stengels van het rogge die in de voorgrond stonden en een heel klein beetje bewogen van boven naar beneden. Niet teveel, want dan worden de klaprozen strepen. Al met al toch nog voldoende flower power.
Canon 5DmII met EF 70-200mm + 1,4 converter. Diafragma F/5.6 en 1/50s.
Tijdens m'n bezoekjes aan de klaprozen heb ik een paar ontmoetingen gehad met een ree. Deze stond eigenlijk heel rustig in het veld toen ik met de auto aan kwam rijden. Voorzichtig uitgestapt en richting het veld gelopen. Snel een eerste foto om de belichting te controleren en toen weer heel langzaam verder gelopen. Het ree had me niet opgemerkt (of leek zich in ieder geval niet te laten verstoren door mij). Ik had al een prachtige plaat in gedachte van een ree tussen de klaprozen tot ik ineens achter me een hoop geproest hoorde; een trimmer die had besloten dezelfde richting uit te lopen als waar het ree stond...... Nou heb ik totaal niets tegen mensen die op hun vrije zaterdagochtend iets aan hun conditie doen, maar dit was wel een héél slecht moment om juist die richting uit te lopen! Je ziet het ree hier al z'n oren richten naar de richting van die trimmer en 2 sec later was hij gevlogen! Grrrr.....
Canon 5DmII met EF 70-200mm + 1,4 converter. Diafragma F/5.6 en 1/250s.