13 maart 2011

Overgangsperiode...

Het komt niet vaak voor dat ik m'n camera weer 'ongebruikt' mee terug naar huis neem, maar vandaag was het zo'n dag. Twee keer met de fiets op pad; vanochtend alleen en vanmiddag met onze jongste dochter, maar de camera is niet uit m'n rugzak geweest! Wat is het saai op dit moment in het bos; zeker als er geen bijzonder licht is. Dan is het héél lastig zoeken naar een fotogeniek onderwerp!
Ik heb de laatste dagen sowieso een gevoel van 'had ik maar...'! Ik zie nu allerlei prachtige winterfoto's voorbijkomen en ik heb tijdens de sneeuwperiode toch een paar keer gedacht dat er nog wel meer goede dagen zou komen, maar dat bleek dus toch niet het geval. Voor m'n gevoel heb ik er dus niet alles uitgehaald en daarom mag van mij het echte voorjaar snel komen.
Een van de weinige onderwerpen met kleur op dit moment is het ruig haarmos. Vorig weekend al ben ik daarvoor op pad geweest, maar had nog geen tijd de foto's uit te werken.
Dit haarmos zie je met hele stukken bij elkaar staan en van een afstandje ziet het er mooi rood uit (zeker 's morgens als het nog vochtig is). Kom je dichterbij dan verdwijnt die rode kleur weer een beetje, maar eenmaal op ooghoogte zie je pas hoe mooi rood de steeltjes zijn. Je ogen (of multifocale brillenglazen..) worden trouwens behoorlijk op de proef gesteld, want echt veel hoger dan 2-3 cm zijn ze niet!
Ik zocht een compositie met slechts een beperkt aantal plantjes en een vrij rustige achtergrond. Aan de rand van zo'n plakaat stonden deze drie, een beetje 'afgezonderd' van de groep. Precies als drie Dalton's in opklimmende hoogte en met mooi tegenlicht.  Door de camera heel voorzichtig te verschuiven, de diafragmaring in de achtergrond precies op de goede hoogte gebracht en gekozen voor scherpstelling op de middelste met beperkte scherptediepte. Met statief zijn dit soort foto's lastig te maken en ik heb dan ook gewerkt met de camera op een rijstzak. Als je niet met je kin in het frisse mos wilt liggen, dan is een hoekzoeker een erg handig hulpmiddel! Met Sigma 150mm macrolens; diafragma F/3.5, iso 200 en 1/1000sec.

Hier nog een andere variant met een opvallend groen knopje haarmos. Ook Sigma 150mm; diafragma F/3.5, iso 200 en 1/400 sec.

Volgende weekend staat de strandworkshop op het programma (er is nog één plaats!) met vast meer inspirerende onderwerpen als vandaag. De camera komt dan zeker uit de tas..!!