3 maart 2011

Ardennen

Afgelopen weekend was ik in de Belgische Ardennen (omgeving Hoge Venen). Ondanks de belabberde weersomstandigheden een heerlijke plek om rond te lopen en te fotograferen. Ik was met een aantal beelden in m'n hoofd vertrokken en één daarvan was een een foto met langere sluitertijd van een stromend riviertje.
In dat gebied lopen een aantal prachtige beekjes/riviertjes waaronder de Getzbach, de Helle en de Hoegne.  Het is altijd experimenteren met je sluitertijd om te kijken wanneer het stromend water het best tot z'n recht komt. Meestal kies ik een tijd van rond de 5 sec, maar ik heb nu toch een foto gekozen met een relatief langere sluitertijd van 25 sec. Het nadeel is dat het water dan echt 'melkachtig' wit wordt, maar in dit geval zorgde de blauwe gloed rechtsonder toch voor een passend contrast. Mijn tip is om gewoon meerdere opnames te maken met diverse sluitertijden. De lange sluitertijd is overigens tot stand gekomen dankzij het gebruik van zowel een polarisatiefilter als een 3-stops grijsfilter. Qua compositie heb ik gekozen om het beukenboompje een sterke plek in de foto te geven. De 'lijn' vanuit linksonder, via het beukje, naar achteren geeft wel een lekker gevoel van diepte in deze foto.
Deze foto is heel anders; ik werd aangetrokken door de bijna zwarte, nat geregende stammen van deze dennen. Juist toen ik een compositie had bepaald, met alleen scherpte op de voorste bomen, begon het te sneeuwen. Snel wat foto's maken en kijken of de sluitertijd goed was om de sneeuw vast te leggen. Helaas was de tijd te lang, waardoor de sneeuw veel te lange strepen vormde en nauwelijks zichtbaar was. Snel de iso flink opgeschroefd (naar iso 1000) en daardoor kon de sluitertijd teruggebracht worden naar 1/50 sec en was de sneeuw veel beter te zien. De sneeuw kwam mooi uit de hoek waar ook de groene takken zitten! De sneeuwbui duurde nog geen minuut, maar ik had een leuke foto!
Met Canon 1DmIII en EF 100-400mm, diafragma F/5, iso 1000 en 1/50 sec
Bovenste foto (Hoegne) : Canon 1DmIII en EF 17-40mm, diafragma F/22, iso 100 en 25 sec