29 september 2010

Baobab?

Iedereen die regelmatig in het bos komt is het al opgevallen; het is een fantastisch paddenstoelenjaar!
Veel verschillende soorten en de meesten zien er gaaf uit en zijn dus mooie 'fotomodellen'.
Vandaag moest ik wachten op de koerier van UPS die een kapotte laptop op zou komen halen, maar in deze tijd van computers en prachtige planningssoftware is het blijkbaar niet mogelijk om precies aan te geven hoe laat iemand langs komt rijden! De chauffeur kan er niets aan doen, maar daardoor zat ik me wel de gehele ochtend en een deel van de middag te verbijten achter het raam; prachtige nevel in de lucht en een mooi waterig zonnetje!
Gelukkig had ik aan het eind van de middag nog even tijd om naar de Rucphense Heide te gaan en op zoek te gaan naar paddenstoelen.

Nou, daar hoefde ik niet ver voor te lopen! Ze stonden nog net niet naast de auto, maar veel scheelde het niet. Het werd dan ook geen lange wandeling, maar een korte ontdekkingstocht waarbij ik me geconcentreerd heb op slechts twee paddenstoelen; de paddenstoel (Eekhoorntjesbrood) die, voor mij, de vorm heeft van een Afrikaanse Baobab (Apenbroodboom) en een 'koraalzwammetje in het groen' (zou een mooie naam zijn voor een gerecht!).
In de druppel zijn de bomen te zien van het bos waar deze 'gigant' staat en door de camera precies goed weg te leggen vormen de diafragmaringen op de achtergrond een passend decor.

Bij de koraalzwam heb ik m'n camera op een soort verhoging gelegd (van takken) om precies door het mos heen te kunnen fotograferen, waardoor de groene waas ontstaat. Het oranje knalt er natuurlijk uit en het linker takje heeft voor mij zelfs de vorm van een handje!
Na een uurtje op m'n knieën was ik die hele koerier van UPS alweer vergeten en had ik toch weer twee aardige foto's. Soms is fotograferen hard werken, maar vanmiddag was het voor mij absoluut ontspanning!

Beide foto's met Sigma 150 mm macro. Bovenste foto: iso 125, diafragma F/14 en sluitertijd 6 sec.
Onderste foto: iso 125, diafragma F/7.1 en sluitertijd 1,3 sec.