11 september 2010

Achter de tralies?

Vanochtend vroeg uit de veren omdat ik voor zonsopkomst op de heide bij de Lange Maten (Zundert) wilde staan. Gelukkig is 'vroeg' niet meer zo vroeg in dit jaargetijde en zodoende was half zeven een prima tijd om thuis weg te rijden. Het was een nieuw gebied voor mij, want binnenkort hebben we met Natuurmonumenten hier een workshop ochtendfotografie en diende deze ochtend ook als een gebiedsverkenning. Helaas waren de omstandigheden toch niet wat ik verwacht had; wat wolkenlagen voor de opkomende zon en ook totaal geen grondmist door de wind. De natuur blijft dus wat dat betreft onvoorspelbaar! Uit 'armoede' dus maar overgestapt op de juffers en libelles omdat het landschap eigenlijk niets opleverde.

Deze foto roept voor mij het beeld op van een gevangenis met tralies! Het beeld is sterker in dit formaat en hoewel bij de originele foto het volledige lijfje erop staat komt hij toch sterker over als hij zo afgesneden is. Er is dan een beter evenwicht met de schuine tak links van het midden. Samen vormen die a.h.w. een soort 'V'. Scherpgesteld op het oog en genoeg scherptediepte voor de lijnen, maar niet té scherp.
De foto is gemaakt met m'n Sigma 150 mm macro; diafragma F/6.3, iso 100 en 1/30 sec (vanaf statief)

De (laagstaande) opkomende zon gaf me ook de gelegenheid om een silhouet te maken van deze juffer.
Eerst even zitten stoeien met het statief, want het is centimeterswerk om de zon precies op de goede plek te krijgen; net buiten beeld, maar toch in de mooie warme kleur van de opkomende zon! Uiteraard speelt de drassige ondergrond dan ook niet mee en duurt het even voordat alles goed gekaderd is.
Sigma 150mm macro; diafragma F/2.8, iso 100 en 1/6400 sec (!). Met zo'n sluitertijd mag die juffer zelfs niesen, dan is hij nog niet bewogen!

Volgende weekend staat de workshop Ameland op het programma. Voor mij de eerste keer dat ik een meerdaagse workshop organiseer, dus dat is best spannend. Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen en we gaan flink duimen voor goed fotoweer! In de volgende blog zullen wat resultaten van dat weekend te zien zijn.