10 juni 2010

Bijzondere ontmoeting!

Gistermorgen had ik een bijzondere ontmoeting op de Oude Buisse Heide! Ik had niet gepland om 'echt' te gaan fotograferen, maar wilde eigenlijk alleen maar een stuk lopen in de hoop van wat vervelende rugklachten af te komen. Maar ja, dan gaat de camera toch meestal wel mee. Weliswaar met maar één lens (m'n 70-200mm) en zondere verdere poespas.
Onderweg niet veel gezien en stoppen was ook niet zo handig, want de muggen zijn blijkbaar allemaal tegelijk uit hun winterslaap gekomen en stoppen was een garantie voor een zoemend ontvangstcomité! Onderweg vanaf de theekoepel van Henriëtte Roland Holst een ree gespot in een veld, maar te ver weg om een fatsoenlijke foto te maken. Op weg terug naar de auto zag ik links in m'n ooghoeken ineens weer een ree, maar nu veel dichterbij. Prachtig roodbruin en stokstijf stilstaand, half verscholen achter een boom.

Ik maakte een paar foto's en was eigenlijk verbaasd dat ze zo stil bleef staan. Ik weet dat een ree heel slecht kan zien en het van haar gehoor en reuk moet hebben, maar ik wist 100% zeker dat het geklik van m'n camera voor haar hoorbaar moest zijn. Uit respect liep ik eigenlijk vrij snel verder. Ook misschien omdat er geen bijzondere foto mogelijk was vanwege de rommelige omgeving bij het ree (takken, bomen, etc). Toen ik een paar meter verder was gelopen weer even gekeken en nu stond het ree iets beter; meer 'vrij', maar nog niet geweldig. Toch maar de camera gericht en in de zoeker zag ik plotseling iets bewegen onder het ree; een reekalfje! Het was aan het drinken bij zijn of haar moeder en plotseling begreep ik ook waarom ze zo stil stond! Ze bleef me maar aankijken terwijl het reekalfje zich af en toe eens omdraaide en weer verder ging drinken; een prachtige ontmoeting!!

Ik voelde me direct ook een beetje 'schuldig' en wilde vooral voorkomen dat het ree er ineens vandoor zou gaan zonder jong. Blijkbaar volkomen onterecht want toen ik na een kleine minuut langzaam verder liep was het voor moeder ree genoeg en liep ze verder het bos in; en de kleine 'Bambi' huppelde vrolijk achter haar aan. Af en toe stopte ze en keek ze nog even om naar een fotograaf die inmiddels ook was ontdekt door een klein leger muggen! Geen bijzondere foto's qua compositie, maar wél een bijzondere ontmoeting!