20 januari 2013

Een half uurtje...

Soms heb je maar een half uur nodig voor een foto als je weet waar je naartoe moet gaan (mits het daar 'klopt' natuurlijk). Vorige week zondagmiddag had ik vanuit de auto dit boompje ontdekt. Ik zag het tussen de bomen door toen we 's middags gingen wandelen. Het was toen echter zonnig weer en het had net wat gevroren. Ik bedacht me toen direct dat dit wel eens een prima boompje zou kunnen zijn om tijdens een sneeuwbui te fotograferen! En vanochtend sneeuwde het eindelijk (in ieder geval op een tijdstip waarop ik de mogelijkheid had om te gaan fotograferen). Maar wél later dan die fantastische weer-app's gisteravond aangaven en pas rond 11 uur zag het er goed uit!
Maar die sneeuw was gelijk een goede reden voor onze oudste dochter om te vragen of ik haar met de auto naar haar weekend-baan kon brengen... Oeps, dat wordt krap; kwartiertje heen, kwartiertje terug en dan heb ik daar dus iets meer dan een half uur.... Snel spullen bij elkaar gepakt en onderweg 'zag' ik in mijn gedachten mijn foto al; strepen van sneeuw voor een losstaand boompje. Alleen was ik daar nog nooit geweest dus wist ik niet of alles wel zou 'kloppen'! Hoe zou de achtergrond zijn, krijg ik het boompje wel 'vrij', liggen er geen vervelende takken of boomstronken pal naast?
Op de plek aangekomen zag het er redelijk goed uit. Het boompje stond zowat midden in een soort vennetje en door rond te lopen vond ik een geschikt standpunt.
Behoorlijk vlot een serie foto's genomen en toen ik voor mijn gevoel 'klaar was' keek ik op m'n telefoon en was ik precies een half uur verder; wat een timing!
Enige nadeel van die sneeuw is dat je niet even op je gemak de beelden terug kunt kijken. Ik had de camera ingepakt op m'n statief gezet om alle toch enigszins te beschermen tegen de stuifsneeuw. Het terugkijken is dan behelpen en ik kon dus ook niet goed zien welke sluitertijd het beste effect zou  geven. Bij té lange sluitertijden wordt de sneeuw gewoon een witte waas.
Voor mijn gevoel gaf omzetting naar zwart-wit nog wat extra het gevoel van dat moment weer, alhoewel op de middelste kleurenfoto de wazige 'sneeuwdeken' misschien nog beter tot zijn recht komt!

Alle foto's met Canon 60D + Canon 70-200mm F/2.8L IS II + Redged RTC 336 statief
1. F/13, 1/80 sec, iso 400
2. F/13, 1/80 sec, iso 400
3. F/14, 1/50 sec, iso 400