4 september 2012

Einde van de zomerslaap...

De zomer is voor mij niet bepaald een periode waar ik heel vrolijk van ga kijken als ik aan fotografie denk. Het licht is vaak hard en de laatste zomers is het ook behoorlijk onstabiel weer met wind en regen. Ondanks deze wind komen de foto's me in deze periode dan bepaald niet aanwaaien!
Maar dan september!! Veel natuurfotografen geven de voorkeur aan herfst, winter of lente, maar eerlijk gezegd ben ik wel een enorme fan van september! 's Morgens begint het al met de typische 'september-geur' die je ruikt als je naar buiten stapt waardoor je nog een paar keer dieper gaat ademhalen.
Een ideale periode voor zonneharpen zoals deze in Zoomland bij Bergen op Zoom.

(beide foto's: 70-200mm, F8, 1/25sec, iso 400)
De koudere nachten zorgen voor ochtenddauw en het opkomende zonlicht zorgt dan voor een waanzinnig mooie sfeer en het typische gouden licht! Hoe zou de wereld eruit zien als er bosanemonen, klaprozen of boshyacinten zouden bloeien in september?
Afgelopen weekend had ik een fotoworkshop macro waarin we met dat licht zijn gestart en dat gaf voor alle deelnemers aan de workshop prachtige kansen voor mooie foto's!
(150mm macro, F4, 1/4000, iso 200)
Kortom; een heerlijke periode om te gaan fotograferen! Enige nadeel voor mij is dat ik zowat iedere ochtend prachtige omstandigheden zie.....op weg naar m'n werk..! 'Tja, dan had je maar fulltime natuurfotograaf moeten worden', zeg ik dan tegen mezelf.

Hier nog een experimentje met een foto waarin weinig kleur zat en die heb ik er toen maar zoveel mogelijk uitgehaald, behalve dan de kleur groen.


De twee herfstworkshops eind oktober zijn ondertussen volgeboekt, maar op zondagmorgen 21 oktober organiseer ik samen met Natuurmonumenten nog een workshop herfstfotografie waar nog enkele plaatsen vrij zijn. Opgeven kan via deze link!
Ik ben ondertussen druk bezig met de workshopplanning voor volgend jaar. Binnenkort op de website! De mensen die al eerder een workshop hebben gevolgd kregen een overzicht toegestuurd samen met een nieuwsbrief Als je belangstelling daarvoor hebt kun je altijd een mail sturen.