10 juli 2012

Regen ...of wind...


Na een week met andere dingen en vooral heel veel regen in de middag en avond stap ik vanochtend vroeg met een mooie lucht uit de auto op weg naar een plek waar ik gisteravond veel heideblauwtjes heb gezien en ook een rode libel van een afstand heb gespot. Ik loop door een ontwakend bos naar het ven en als ik tussen de bomen door naar de rand van het water loop voel ik ineens een flinke bries tegen m'n gezicht aanwaaien; grrr, weer die wind..!! Ik vind de rode libel snel terug, maar die beweegt al als een windvaantje aan een vlaggenmast heen en weer. Ik probeer toch enkele foto's te maken op het 'dode punt' als de libel weer terug de andere kant uit beweegt.
In m'n zoeker zie ik een gele vlek op de vleugels en dit wijst meer op een Geelvlekheidelibel dan een (steen/bloed)rode heidelibel. Een prachtig beest om te zien en na enkele minuten begint hij al warm te draaien met z'n vleugels. Helaas heeft de veelvuldige regenval van de afgelopen dagen niet gezorgd voor enige dauwdruppels dus de vleugels zijn snel droog en het motortje snel op temperatuur! Ik heb nog net de kans om enkele foto's te maken met de eerste zonnestralen in de achtergrond voordat hij het luchtruim kiest.
Tientallen heideblauwtjes zitten tussen het gras verstopt, maar ook hier speelt de wind een storende factor.
De vrij zittende vlinders zijn nauwelijks te fotograferen want die zitten vol in de wind. Dieper in het gras of de heide lukt het beter, maar dan krijg ik het (geplande) tegenlicht er niet bij; lastig! Daarom alleen wat 'klassieke' beelden kunnen maken en hopen op een nieuwe kans binnenkort.
Een ideaal plantje voor dit weer is het Beenbreek. Niet te groot en het staat behoorlijk stevig op z'n voeten en is dus minder gevoelig voor de wind. De combinatie geel - oranje is prachtig om te zien, zeker in combinatie met de blauwgroene kleur van een den op de achtergrond.

Deze week viel het nieuwe nummer van Landschap in de bus met o.a. een mooi verhaal over de Otter en

een artikel over de Hoëgne waar ik een aantal foto's voor heb mogen leveren. Leuk om je foto als spread terug te zien! In het artikel staat een wandelroute die we gedeeltelijk ook zullen gaan lopen tijdens de herfstworkshops in de Ardennen in November! Door al die wind en regen krijg ik al bijna het herfstgevoel wat bij die workshop hoort!

Maar eerst nog andere workshops;
  • zaterdagmorgen 25 augustus; een workshop landschapsfotografie bij Natuurmonumenten op een prachtig nieuw heidegebied aan de westkant van de Kalmthoutse Heide; Groote Meer
  • zaterdag 1 september zijn er nog 2 of 3 plaatsen beschikbaar voor een macroworkshop op de Oude Buisse Heide te Achtmaal
  • Overige workshops; zie website