18 april 2010

Erg jammer!!



Dit blogje had eigenlijk moeten gaan over de prijsuitreiking van de ASFERICO fotowedstrijd in Italië. Samen met Theo Bosboom zou ik dit weekend naar de 'award ceremony' gaan in het Italiaanse plaatsje Marano Luganare, vlakbij Venetië. Maar een vulkaan met een heel lange naam op het voor natuurfotografen zo geliefde IJsland gooide roet (of beter, as..) in het eten! Onze vlucht vanuit Schiphol werd geannuleerd en het was geen optie om met een ander vervoersmiddel te gaan. Erg jammer dus, want zo vaak krijg je geen kans om een eerste prijs in een dergelijke wedstrijd in ontvangst te kunnen nemen. Ik had me ook erg verheugd op het ontmoeten van de andere fotografen, maar ja niets aan te doen.
Ik wil trouwens iedereen bedanken die een mail of SMS heeft gestuurd n.a.v. het artikel in BN/DeStem van afgelopen vrijdag. Erg leuk al die reacties!

Vandaag van de nood een deugd gemaakt en maar geprofiteerd van de verkleuring in de ochtend- en avondluchten a.g.v. het vulkaanas uit IJsland. Vanochtend vroeg naar de Kalmthoutse Heide en zo'n 10-15 min voor zonsopkomst kleurde de lucht prachtig rose-rood. In zo'n situatie is het altijd best hectisch, want je moet snel op zoek naar een mooie voorgrond. Onderweg bij Essen passeerde ik een weiland met daarin een mooie grillige boom (met zelfs nog een vogel hoog in de boom). De grote boom uit het midden geplaats en links achterin een boom 'geplaatst' als uitgang van de foto. Het riet was een mooie ingang aan de voorkant. De ochtenddauw en de lucht deden de rest om er een mooie sfeerplaat van te maken.

Op de Kalmthoutse Heide flink met panoramabeelden aan de slag. Er hing nog wat mist en dat gaf een bijzondere sfeer. Ook het tegenlicht werkte goed in combinatie met de fris-groene berkenblaadje. Al bij al een heerlijke ochtend gehad, maar af en toe zat ik wel met m'n gedachten bij een heerlijke Italiaanse cappuccino.......

Canon 40D + 70-200mm F/4 en Tamron 17-50mm F/2.8