29 september 2009

Groote meer


Vlakbij het West-Brabantse dorp Huijbergen ligt het natuurgebied Groote meer. Deze omgeving was afgelopen zaterdag het decor van de workshop ochtendfotografie die ik daar samen met Natuurmonumenten heb georganiseerd. Om half 7 (!) stonden zo'n 20 fanatieke natuurfotografen in het pikkedonker te wachten om op pad met de boswachter en mijn persoontje. De locatie was zorgvuldig uitgezocht, maar het blijft natuurlijk altijd afwachten wat de weersomstandigheden op zo'n dag zullen zijn. Maar die waren in één woord fantastisch!! Mist over de heide, een prachtig opkomende zon en daarna perfect winstil 'macro-weer'. Ik denk dat iedereen prachtige beelden mee naar huis heeft genomen op z'n geheugenkaartje!

Ikzelf had gelukkig tussendoor ook nog even tijd om wat foto's te maken waaronder deze van de opkomende zon. Door de mist werd de kracht van de zon flink gefilterd en door gebruik te maken van het grijsverloopfilter kreeg ik ook nog wat kleur in de lucht. Het standpunt was goed (beetje vanaf een verhoging), maar ik mis wel een soort 'ingang' in de foto. Die was echter niet aanwezig en daardoor gekozen voor deze compositie die voor mijn gevoel wel veel rust uitstraalt.
De tweede is een heel andere; de zonnedauw! Een lastig plantje om te fotograferen doordat er geen rustpunt in zit (takjes gaan alle kanten uit). Door deze compositie valt de nadruk maar op één takje + het insect en door de beperkte scherptediepte krijgt de achtergrond iets mysterieus.

1e foto: Canon 40D + 70-200mm
Diafragma F/9, iso 125 en sluitertijd 1/40 sec met Feisolstatief
2e foto: Canon 40D + Sigma 150mm macro
Diafragma F/6.3, iso 125 en sluitertijd 1/160 sec camera op de grond