19 maart 2009

STER-allures!

Afgelopen weekend ben ik met een groep enthousiaste landschapsfotografen op pad geweest in Zeeland om het Zeeuwse licht en de Zeeuwse landschappen te fotograferen. Dit alles onder de inspirerende leiding van Bas Meelker. Op zondagmiddag gingen we aan de slag op het strand van Westerschouwen. Ik was samen met iemand anders wat achtergebleven om nog wat 'golfjes' op het strand te fotograferen, tot mijn oog viel op iets wat in de vloedlijn lag. Ik dacht eerst aan een blikje, maar twijfelde en toen ik er naartoe liep zag ik dat het een prachtige zeester was! Zo mooi had ik hem nog nooit gezien en zeker in combinatie met de blauwe (Zeeuwse!) lucht leverde het heel wat fraaie fotomomenten op. Kortom een echte 'film-ster' dus! Uiteraard heb ik er erg veel foto's van gemaakt en ook vanuit alle hoeken die maar enigszins mogelijk waren; laag standpunt, hoger standpunt, licht mee, licht tegen, dichtbij, verder weg, telelens, groothoek, etc). Een van de foto's heb ik hier bijgevoegd en deze is gemaakt met een fisheye lens die ik (samen met de camera) heb mogen lenen van Pieter Dhaeze (waarvoor dank!). Met deze lens kun je héél dicht op je onderwerp, maar mét behoud van wat er in de omgeving te zien is. Belangrijkste kenmerk voor de fisheye lens is vaak de gebogen horizon. Een lens die je misschien niet heel vaak gebruikt, maar wél met een grappig effect als je een goed 'voorgrond-onderwerp' hebt en een achtergrond die daarmee een mooie combinatie vormt.

Canon EOS 5D MarkII, Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye
Diafragma F/8.0, Sluitertijd 1/400 sec en Iso 100