9 februari 2014

'Tja... en morgen weer naar de Buisse Heide....'

Gisteren een fotorugzak vol met inspiratie mee naar huis genomen nadat ik de hele dag prachtige foto's en bijbehorende lezingen heb aangehoord op het NVN natuurfotofestival in Arnhem. Een hele reeks bekende Nederlandse natuurfotografen zoals Leon Baas, Joris van Alphen, Theo Bosboom en Jasper Doest gaf het publiek een prachtige, boeiende en vooral inspirerende kijk op hun werkwijze en/of hun laatste nieuwe projecten van het afgelopen jaar; heerlijk om zo 'gepakt en geprikkeld' te worden door hun (beeld)verhalen! Hetzelfde kan gezegd worden van de internationale toppers van wie Sandra Bartocha, Jonathan Lhoir (ondanks het lage tempo en zijn gebrekkige Engels) bij mij de meeste indruk maakten.
Maar buiten dat was er één overtreffende trap; Vincent Munier. Het begin vond ik niet zo veelbelovend omdat ik al eens eerder een lezing had bijgewoond van hem (en die beelden dus herkende), maar daarna kwamen er beelden voorbij, die voor mij eens temeer het bewijs leverden dat foto's van onschatbare waarde zijn voor het 'leren zien' van al het natuurschoon op onze planeet. Wat kun je met beelden toch prachtig een verhaal vertellen en wat een voorrecht om daar (op piepkleine schaal) een bijdrage aan te kunnen leveren!

En toen Pieter Jongenelen en ik samen weer naar huis reden was het eerste wat ik tegen hem zei na het zien van al die 'hot-spots': 'Tja en morgen weer naar de Buisse heide....'!
Maar het maakt niet uit dat die Buisse heide geen hot-spot is zoals IJsland, Tibet of de Noordpool. Het gaat erom dat je met beeld een 'verhaal' kunt vertellen. Of een gevoel kunt weergeven wat je ergens hebt en waarvan je denk dat het interessant is om met anderen te delen.
Het gevoel van de foto hierboven is vormgegeven door héél veel regen en een kale winterse sfeer!
En het gevoel van deze foto is dat ik zoveel inspiratie heb gekregen, maar dat het nog een warboel in m'n hoofd is, omdat ik niet weet wat ik ermee kan doen...!
Dank aan alle sprekers en aan alle mensen die ik weer heb ontmoet en gesproken op deze dag!
Op 1 maart volgt wéér zo'n dag: Pixperience en daarna op 24/25 mei de Veluwse fotodagen.
Tenslotte als mooie afsluiting van dit fotojaar het Lowland Photo festival op 22/23 november te Bornem / Antwerpen. Ik kan iedereen aanraden om dit soort festivals te bezoeken! Je haalt er voor 2 jaar inspiratie vandaan....

Alle foto's met Canon 6D en Sigma 35mm F/1.4