4 juli 2013

Spread your wings..

De grootste uitdaging ná een fotoreis is (voor mij) het uitzoeken van de foto's. Na een eerste snelle blik vallen er een aantal foto's op en die bewerkt ik dan 'even snel' om aan het thuisfront te laten zien (misschien ook als een soort onbewuste drang om te laten zien dat de reis echt 'nuttig' was..). Vervolgens ga ik dan alle foto's wat beter bekijken en wat technisch niet goed is gooi ik weg. Daarna volgt eigenlijk de lastigste fase; wat zijn de 'mooiste / beste' beelden? Vaak werkt het bij mij dan goed om de beelden weer even te laten rusten en pas na een tijdje te beoordelen. Probleem is dan echter dat er ondertussen weer foto's bijgekomen zijn, en weer bijgekomen zijn , en weer....

Even een korte serie met foto's waarop vooral veel vleugels te zien zijn!


De middelste foto van de maan is overigens een dubbele opname. De maan zat wél op die plek achter de Jan van Genten, maar uiteraard lukt het niet om de scherpte zowel op de vogels als op de maan te krijgen (onvoldoende scherptediepte). Dus eerst een foto genomen waarop de maan scherp was en daarna scherpstellen op de zittende vogel en hopen op een mooie landing (de bovenste vogel was al een paar keer overgevlogen en het was dus redelijk voorspelbaar dat hij ging landen).



Geen vliegende papegaaiduikers, maar wél vleugels erop. Bij de onderste foto zat ik zo dichtbij dat het me niet lukte om de vogel er volledig op te krijgen. Ik kon ook geen centimeter naar achteren omdat ik al plat op de grond lag met m'n rug tegen een rots om de zon er precies 'achter' te krijgen.



Ik heb wel een zwak voor deze Alkjes gekregen; heel grappige en toegankelijke vogels die lastiger te fotograferen zijn doordat hun ogen zo 'wegvallen' in het zwarte verenkleed van het hoofd.
Tja, en nog een afsluiter zonder vleugels, maar voor mij een beeld wat is blijven hangen ná het bezoek aan de Jan van Genten kolonie. Ik liep als laatste terug omhoog en zag achter me de maan boven de kolonie staan. Wat een rust en sfeer! Ik moest terug naar de boot, maar dit was toch te mooi om te laten 'lopen'. Snel spullen weer uit de tas en camera op statief voor een paar laatste foto's....

Foto's met Canon 1DX en D60, verschillende lenzen (17-40mm, 70-200 F/2.8 en 300mm F/4 en op Redged statief.